18 Aralık 2008 Perşembe

Ekonomik krizde pazarlama



Bugünlerde tüm pazarlamacılardan istenen şey daha ufak bütçeler ile daha fazla geri dönüş almaları yani daha verimli olmaları. Bu talep Türkiye'deki deneyimli pazarlamacılar için yeni bir tecrübe olmayacak zira Onlar bu gibi durgunluk dönemlerini defalarca atlattılar.

Fakat herkes için yeni olan bir şey, internet üzerinde gerçekleştirilebilecek düşük maliyetli pazarlama alternatiflerinin eski dönemlere kıyasla kriz döneminde kullanılabilecek en iyi yöntemlerden biri olması. Çünkü pazarlama son yıllarda bir dönüşüm içerisinde, geleneksel medya gün geçtikçe etkinliğini kaybederken internet ve sosyal networkler tüketicilerin karar mekanizmasında çok önemli yerlere geldiler. Eminim çoğunuz çevrenizdekilerin önerileri ile ilaç kullanmışsınızdır yada otomotiv, beyaz eşya seçimini yapmadan önce internetten detaylı araştırmalar yapmış hatta hiç tanımadığınız insanların yorumlarından etkilenmişsinizdir.

Pazarlama tabiiki sadece tanıtım faaliyetlerinden oluşmayan çok boyutlu bir kavram, içerisinde fiyat politikasından dağıtım kanallarına kadar bir çok stratejik konuyu barındırıyor. Yaşadığımız durgunluk dönemini sadece tanıtım maliyetlerini daha verimli hale getirerek atlatabileceğimizi düşünmek saflık olur ama bu sitenin odağı internet üzerinde tanıtım olduğundan işin bu tarafı bizi daha çok ilgilendiriyor.

Durgunluk dönemlerinin pazarlama stratejilerinde maliyetlerin önemi tartışılmaz fakat sadece en düşük maliyetli tanıtım yöntemini tercih etmek çözüm sağlamayacaktır. Yapılması gereken, doğru hedef kitleyi seçtikten sonra bu kitlenin davranış ve alışkanlık modelini iyi analiz etmek ve doğru tanıtım stratejisini belirlemek. Daha sonra bu strateji ile entegre edeceğimiz bir iletişim araçları karması oluşturulması gerekiyor. Eğer hedef kitlenizi iyi analiz edebilirseniz hangi mecraya hangi oranda yatırım yapmanız gerektiğini bulabilirsiniz. Örneğin hedef kitlenizin internet kullanım alışkanlıkları ve internetin onların alım kararlarındaki etki gücü yüksek seviyedeyse sizinde iletişim karmanızda internet büyük paya sahip olmalı. Toplam tanıtım bütçenizde hangi mecraya hangi oranda bütçe ayıracağınız kararını verirken dikkate almanız gereken bir başka unsur ise kullanılacak mecranın maliyeti. Burada maliyetten söz ederken kullanılan yöntem ile bir müşteriye etkin bir tanıtım gerçekleştirmenin maliyetini düşünmeliyiz. (Örneğin bir satış temsilcisinin müşteri ile yüz yüze gerçekleştirdiği bir görüşmenin maliyeti)

Bu çerçevede Mc Kinsey danışmanlık firmasının erkek kişisel bakım ürünleri sektörü için hazırladığı farklı mecraların etkinliği çalışması fikir vermesi açısından çok anlamlı.

Başka sektörlerde bu rakamlar farklılık gösterebilir o yüzden böyle bir araştırma yapmadan karar vermek çok doğru olmaz. Ama bu örnekte de gördüğünüz üzere en düşük ve en yüksek maliyetli tanıtım alternatifleri arasındaki yaklaşık fark 200 kat yani bu konuda yapacağınız araştırma maliyetlerine değecek kadar fazla.

Konuyu toparlayacak olursak, en etkin pazarlama yöntemlerini tercih etmemiz gereken bu dönemin stratejisini belirlerken klasik tekniklerin yerine/yanında kullanabileceğimiz internet tabanlı alternatifleri göz ardı etmemeliyiz.

Hiç yorum yok: